MAS Království Jestřebí hory

O nás Servis regionu Fotogalerie Kontakt

VzděláváníAktivity map

MAS KJH YouTubeMAS KJH Facebook

1. Implementační aktivity MAP IV

1. Implementační aktivity MAP IV

Klikněte pro zvětšení obrázku.

Publikováno: Út 12.03.2024

Region: Jestřebí hory, Podkrkonoší, Úpice

Při plánování Implementace akčních plánů jsme vycházeli z potřeb škol, školek a dalších aktérů v území, které se nám daří dobře mapovat díky víceletému akčnímu plánování v území. Dbali jsme také na to, aby naplánované aktivity byly v souladu se Strategickým rámcem MAP do roku 2025 i s akčními plány na roky 2024 a 2025.

Snažíme se klást důraz na propojování škol a dalších relevantních aktérů v území správního obvodu ORP Trutnov, na prosazování moderních didaktických forem výuky, na posilování vztahu dětí a žáků k místu, kde žijí. Zvláštní pozornost věnujeme polytechnice, rozvoji kreativity a spolupráce žáků, propojování pedagogů i žáků z různých stupňů vzdělávání (MŠ/ZŠ, ZŠ/SŠ). Velmi užitečným vodítkem nám byly mj. Inspiromaty OP JAK číslo 2 a 10. V rámci naplánovaných implementačních aktivit budeme obecně usilovat o zvýšení povědomí o vzdělávacích zdrojích vytvořených v rámci OP VVV a OP JAK.

Články přibližující implementační aktivity
Přechod dětí z MŠ na ZŠ tématem setkání v Trutnově
Místní akční plán Trutnovsko IV běží naplno
Školáci z Trutnovska budou tvořit regionální komiksy
MAP Trutnovsko IV - spolupráce, komunikace, vzájemná inspirace
Pozvánka na seminář "Tvoříme komiks"
Podporujeme zřizovatele škol

Podpora a vzájemné propojování pedagogů
Součástí této aktivity budou sdílecí setkání učitelů matematiky, českého jazyka nebo informatiky pod vedením odborníků zaměřená na usnadnění přechodu dětí a žáků mezi MŠ a ZŠ nebo mezi ZŠ a SŠ. Diskutovány budou nové trendy, osvědčené postupy i otázka využívání moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí, dále možnosti rozvoje dětí i mimo školní vyučování (specializované kluby, kroužky...apod.) s využitím příhodného zázemí v území. Během setkání pedagogů z MŠ a 1. stupně ZŠ budou řešeny mj. problémy v oblasti řeči nebo poruchy pozornosti, které jsou nejčastější příčinou odkladu školní docházky.

Rozvoj kreativity a týmové práce, polytechnické vzdělávání
V rámci této aktivity budou žáci ZŠ či ZUŠ tvořit moderními metodami komiksy nebo 3D modely (přibližující zajímavé objekty z regionu) pod vedením učitelů, kteří budou před vlastní tvorbou proškoleni lektory. Při realizaci aktivity dojde k prolínání předmětů (IKT, výtvarná výchova, ČJ, zeměpis...), kooperaci a všestrannějšímu rozvoji kreativity a kompetencí žáků. Do realizace aktivity budou zapojeni i představitelé neformálního a zájmového vzdělávání, kteří například pomohou určit konkrétní zaměření komiksů. U žáků je podporován rozvoj krealitivity, polytechnických dovedností, projektové činnosti, kooperace. Aktivita podporuje i místně zakotvené učení.

V rámci další podaktivity děti a jejich učitelky z mateřských škol v území ORP Trutnov nahrají k vánočním svátkům 2024 pásmo písní, říkanek a přání, budou malovat obrázky nebo vyrábět dárečky. Z došlých videí vznikne sváteční pásmo, které pak v regionu Trutnovska poputuje i jako inspirace zpátky do školek a škol. Dárečky zamíří pro potěchu starších spoluobčanů do domovů důchodců (podpora mezigeneračního sbližování). Děti přitom rozvíjejí obrazotvornost, schopnost práce v týmu, učí se dotahovat věci do konce. V roce 2025 bude tato podaktivita zaměřená na základní umělecké školy v regionu. Žáci ZUŠ budou rozvíjet svou kreativitu, při kooperatovním úsilí nahrají či nazpívají vánoční skladby, které mohou doprovodit přáním k vánočním a novoročním svátkům. Vznikne tak působivé pásmo, které bude následně distribuováno do regionu Trutnovska (opět i do domovů pro seniory). 

Děti čtou dětem
Žáci ZŠ či ZUŠ navštíví mladší kamarády v MŠ a budou jim číst pohádky. Žáci se zdokonalí v četbě, porozumění textu, práci s hlasem...atd. Děti z MŠ rozvíjejí představivost, mohou vyslechnuté příběhy malovat, dramatizovat, vyprávět si o nich.  Během realizace další podaktivity také žáci ZŠ nebo ZUŠ budou pod vedením svých učitelů nahrávat audiopohádky. Školáci se přitom zdokonalí v četbě, práci s hlasem, v IT dovednostech...atd. Vzniklé audioknížky je možné využít jak při výuce na ZŠ, tak i pro poslech v mateřinkách. Děti v MŠ mohou s vyslechnutými příběhy dále pracovat (malba, vyprávění, dramatizace...).  Tato aktivita je mj. v souladu s Inspiromatem OP JAK číslo 10, kde je v rámci Implementace doporučována spolupráce MŠ - ZŠ. 

Osobnostní rozvoj ředitelů
Jedná se o dvě setkání (jedno v kalendářním roce 2024, druhé v r. 2025) ředitelů školek a škol s odborníky, uskutečněné formou vícedenního výjezdu mimo ORP Trutnov. Nosná témata:  wellbeing (duševní zdraví, vztahy na pracovišti...) nebo hospodaření škol, včetně eliminace rizikových faktorů.  Součástí výjezdu bude propojování, sdílení zkušeností mezi samotnými účastníky nebo inspirativní návštěva škol či dalších zařízení v místě konání akce. 

Bezpečí na internetu
Jde o cyklus několika setkání policejního preventisty s rodiči žáků. Cílem aktivity je ukázat rodičům, co dělají děti na internetu a co je pro ně v digitálním světě důležité. Pomocí praktických příkladů bude demonstrováno, jak mohou internetoví predátoři se svou obětí manipulovat a jak jednoduše o ní dokáží získat informace z veřejně dostupných fotografií na sociálních sítích. Cílem je rodičům vysvětlit, proč je důležité s dětmi na sociálních sítích žít a nerezignovat na kyberprostor. Tou nejlepší osvětou jsou totiž pro děti právě rodiče samotní. Aktivita upozorní také na různá nebezpečí týkající se médií. Akce se účastní i zájemci z řad učitelů. 

Školky sobě
Aktivita reaguje na požadavek MŠ v regionu. Učitelky (učitelé) z MŠ se sejdou dvakrát v kalendářním roce 2024 a dvakrát v kalendářním roce 2025, vždy v konkrétní MŠ v území ORP Trutnov. Načerpají zde inspiraci a proberou důležitá, aktuální témata týkající se používání moderních didaktických forem, se zaměřením na aktivizující metody učení, práci v kolektivu, využití her apod. Účast odborníka na dané téma je možná. 

Konference "Vzdělávání na Trutnovsku"
Bilančně - sdílecí setkání ředitelů, učitelů, zřizovatelů, členů pracovních skupin, zapojených institucí neformálního a zájmového vzdělávání, případně lektorů zaměřujících se na aktuální témata. Bilance probíhajícího projektu MAP, prezentace jednotlivých implementačních aktivit daného roku, společná návštěva instituce pro neformální a zájmové vzdělávání, diskuse o zavádění moderních didaktických forem do výuky...atd. Akce se mohou zúčastnit i rodiče žáků, případně široká veřejnost. 



Jít zpět

Mapa k článkům - kliknutím zobrazíte informace

Vybrali jsme pro Vás